Liczba firm korzystających z faktoringu wzrosła w 2018 r. o 81 proc., a wartość przekazanych przez nich faktur – o 26,7 proc. Nastąpiło to w czasie silnego wzrostu gospodarczego, co świadczy o tym, że faktoring jest coraz częściej traktowany jako wygodny instrument finansowy, a nie jedynie lekarstwo na brak płynności w czasach stagnacji i dekoniunktury.
Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że w 2018 r. łączna wartość faktur przekazanych faktorom zrzeszonym w PZF przez firmy w Polsce wyniosła 242,8 mld zł, co oznacza wzrost o 26,7 proc. rok do roku. Co więcej, z usług firm faktoringowych korzysta w Polsce obecnie już 16,9 tys. przedsiębiorstw. To wzrost w porównaniu do 2017 r. o 81 proc. Tym samym utrzymuje się wysokie tempo rozwoju tej metody finansowania.
– Tak szybki wzrost wykorzystania faktoringu oznacza, że polscy przedsiębiorcy coraz lepiej znają tą usługę. Widzimy również, że rozwój popytu idzie w parze z rozwojem podaży, co oznacza, że oferta na rynku faktoringowym jest coraz lepiej dostosowana do potrzeb klientów. Do bardziej zaawansowanych rozwiązań można zaliczyć między innymi invoice discounting, w którym nie finansuje się pojedynczych faktur, ale cały portfel należności handlowych. Innym rozwiązaniem, z którego korzystają klienci, jest in-house factoring, który od tradycyjnego faktoringu odróżnia się tym, że klient otrzymuje finansowanie, ale bez usługi zarządzania należnościami – mówi Krzysztof Kuniewicz, Dyrektor Działu Faktoringu w Siemens Financial Services.
MŚP w Polsce stoją przed wyzwaniem pozyskania należności od kontrahentów, dlatego dbałość o płynność finansową jest dla nich szczególnie istotna. – Według badania BIG InfoMonitora na temat zatorów płatniczych, 54 proc. firm deklaruje, że ich kontrahenci opóźniają się z płatnościami powyżej 60 dni. Z naszych rozmów z firmami wynika, że problem ten może być tak samo poważny w 2019 r.– mówi Krzysztof Kuniewicz. Jak pokazują badania Polskiego Związku Faktoringu, najczęściej wybieraną przez podmioty gospodarcze w obrocie krajowym formą finansowania stał się faktoring pełny, który zdejmuje z przedsiębiorcy ryzyko niewypłacalności kontrahentów. Wśród eksporterów wzrosło natomiast wykorzystanie usługi faktoringu niepełnego.
– Mimo, że wartość rynku faktoringu jest już wysoka, to tempo jego przyrostu w 2018 r. potwierdza istnienie wciąż wysokiego potencjału. Tym bardziej, że w nadchodzącym roku zwiększą się koszty prowadzenia biznesu ze względu na wzrost wynagrodzeń – który w Polsce według Komisji Europejskiej ma wynieść nawet 7 proc. w 2019 r. – i kosztów energii. Jak szacuje Instytut Energetyki Odnawialnej (IEO), po 2020 r. będziemy mieli najwyższe w Unii Europejskiej hurtowe ceny energii i taryfy dla wszystkich grup odbiorców – dodaje ekspert z Siemens Financial Services.
W 2019 r. wpływ na wykorzystanie faktoringu może też mieć poszerzenie obowiązkowego korzystania ze split payment. – Z naszych badań wynika, że po kilku pierwszych miesiącach stosowania split payment, stosunkowo niewiele firm odczuło pogorszenie płynności finansowej w związku z wprowadzeniem tego mechanizmu. Może się to jednak zmienić wraz z większym zakresem obowiązkowego wykorzystania tego rozwiązania przez MŚP w następnych latach, ponieważ split payment – poprzez stosowanie odrębnych rachunków dla płatności VAT – oznacza de facto zmniejszenie zakresu swobody dysponowania środkami finansowymi przez firmy – mówi Krzysztof Kuniewicz.
Faktoring to usługa finansowa umożliwiająca skuteczną i szybką poprawę płynności finansowej firm poprzez upłynnianie środków zamrożonych w niezapłaconych fakturach sprzedaży. Dzięki temu pozyskuje się środki na rozwój biznesu, a także przeciwdziała się ryzyku powstawania zatorów płatniczych. W jej ramach przedsiębiorca (zwany faktorantem), przekazuje instytucji finansowej (faktorowi) faktury wystawione kontrahentom, które mają długi termin płatności. Następnie faktorant otrzymuje na swój rachunek pieniądze od faktora nawet do 95 proc. wartości faktur po ich wystawieniu, a pozostałe – w tym wypadku 5 proc. – po zapłacie faktur przez dłużników.
Kontakt dla mediów:
Stanisław Onyszkiewicz
Starszy Konsultant
+48 502-510-700
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET